I Skåne fattar de sig på pendeltåg.

Alltså, jag kan inte annat än att bli förbaskad. SL:s förra ledning hade inte ett hum om vad jag snackade om, när jag ville ha komfort och säkerhet i de nya X60-vagnarna. De körde istället på i sitt gamla vanliga race. Detta innebar snålheten att begära ut inredning av Alstom, vilken gav oss passagerare intrycket av boskapstransport. För det är väl så passagerare skall vara i kollektivtrafik - packade sillar? Det är ju framförallt det som lockar över fler att inte köra bil, eller?

Nu visar det sig att Skånetrafikens nya X61 - som är en variant av X60, 32.7m kortare - förmodligen kommer ha alla de saker jag tyckte våra (nya) pendeltåg i SL's regi skulle ha, men idag saknar.


1: Breda säten, med armstöd. Man kommer alltså att slippa "sitta i knät" på sin medpassagerare bredvid.

2: Fler "in-line"-säten än "face-to-face"-säten. Alltså, mer benutrymme, och därmed inte speciellt mycket "benkrig".

3: Nackstöd. Inte bara bekvämt, utan en bra säkerhetsdetalj utifall olyckan är framme. Här var SL:s ursäkt att det skulle gå att se bättre genom tåget och att det är besvärligt att ha nackstöd för att personer är olika långa (!) Behöver jag påminna om olyckan i Märsta 2006-07-08, där flera passagerare fick whiplashskador?

4: Handikappanpassad toalett. Skönt att slippa hoppa av pendeltåget för att vänta en timme på nästa tåg, bara för att inte kissa på sig.


Sätesvariant 1 X61
Sätesvariant 2 X61
Faktablad X61 (pdf)
Artikel i Sydsvenskan om nya X61
Pressmeddelande från Alstom om nya X61


Skånetrafikens tågchef Claes Ulveryd vet verkligen vad kunderna vill ha för att åka kollektivt. SL's förra styrelse borde kontakta honom och lära sig hur det skall gå till. Hoppas nuvarande styrelse i SL också tar intryck av hans kunnande. Pendeltåg är regionaltåg, ofta med långa restider. Pendeltåg är inte tunnelbana, vilket beställarna av X60 tycktes tro.

Over'n'out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0